Na početku najvažnijeg agrarnog perioda u godini, razgovarali smo sa generalnim direktorom kompanije Rapić, g-dinom Vojislavom Rapićem. O tome kakva su očekivanja od proljetne sezone, sa kojim se izazovima susreću farmeri, te planovima za naredni period pročitajte u nastavku.

Farmofit: U proteklih nekoliko godina bilo je dosta neizvjesnosti i turbulencija u svim oblastima, pa tako i u agrarnom sektoru. Na početku smo još jedne sezone, kakve su Vaše procjene i očekivanja od iste?

Rapić: Ukoliko posmatramo nekoliko prethodnih sezona, te ih uporedimo sa planovima i očekivanjima za proizvodnu 2022. godinu, možemo konstatovati kako u predstojeće proljeće ulazimo sa mnogo manje relevantnih informacija o tome šta nas zapravo čeka. U prethodnim sezonama to nije bio slučaj. Mišljenja sam da trenutno imamo na djelu prave efekte dugo najavljivane tržišne krize, koja je ponajviše uzrokovana Covid pandemijom, ali i drugim izazovima koji su posljednjih godina prisutni na globalnom nivou u svim privrednim sektorima. Međutim, iako smo u vremenu koje zahtijeva da svo svoje menadžersko znanje i iskustvo stavimo na ispit, uz želju i volju da kao kolektiv damo svoj maksimum, čvrstog sam uvjerenja da nas čeka jedna jako dobra proizvodna sezona.

Farmofit: Uzevši u obzir dugogodišnje iskustvo kompanije i informacije kojima raspolažete, koji su glavni izazovi za poljoprivrednike u predstojećoj sezoni?

Rapić: U agrarnom sektoru je oduvijek važilo pravilo da su glavni izazovi u poljoprivrednoj proizvodnji oni na koje se ne može uticati. Ovde mislim prevashodno na klimatske faktore. U situaciji kada iza sebe imate godinu sa najizraženijom sušom u dugom periodu i kada meteorologija kao nauka iz opravdanih razloga više nije u stanju da obezbijedi pouzdane sezonske, dugoročne prognoze, problematika je jasna. Nažalost, uz pomenute stalne izazove i opasnosti domaći poljoprivrednici suočavaju se i sa brojnim drugim, koji su najčešće tržišnog karaktera. Trenutno na tržištu imamo istorijske cijene mineralnih đubriva, koje prate i poskupljenja drugih poljoprivrednih inputa. Kao jedan od zastupnika za mineralna đubriva „Petrokemija“ iz Kutine, kao i ovlašteni zastupnici za ZP Hibride za cijelo područje Bosne i Hercegovine, veoma često smo u situaciji da objašnjavamo poljoprivrednicima zašto je do pomenutih poskupljenja došlo. Nerijetko budemo i označeni kao „krivci“ za trenutne visoke cijene, što je svakako daleko od istine.

Rapić: Kukuruz je berzanska roba i njegovoj proizvodnji se mora pristupiti strateški.

Ukupna problematika oko poskupljenja mineralnih đubriva na globalnom nivou uzrokovana je prije svega poremećajima na tržištu plina, zatim smanjenjem prirodnih izvora određenih elemenata, kao što je fosfor, povećanjem potražnje, smanjenjem obima proizvodnje u vodećim hemijskim industrijama u Evropi i svijetu i slično. U konačnom, mineralna đubriva su, kao i merkantilni kukuruz berzanska roba na čije se kretanje cijena ne može uticati iz pozicije jedne kompanije kao što je Rapić d.o.o. Čak šta više, stalno nastojimo iznaći nove pogodnosti i olakšice za sve naše kooperante, kako bi sve potrebne repromaterijale obezbijedili na vrijeme i uz maksimalno povoljne uslove u trenutnoj situaciji.

Farmofit: Koje savjete biste uputili poljoprivrednicima pred ovogodišnju sezonu?

Rapić: Kada pričamo o najznačajnijoj proljoprivrednoj sezoni u godini, dakle proljetnoj, iz naše perspektive ona obuhvata proizvodnju najznačajnijih ratarskih kultura, kao što su kukuruz i soja, zatim proizvodnju žita, te u animalnoj proizvodnji tov pilića. Naravno, ne treba izostaviti ni tov svinja, te redovne aktivnosti u mliječnom i drugim oblicima govedarstva. Ono što je zajedničko svim navedenim oblicima poljoprivrede je da intenzivne animalne proizvodnje nema bez jednako intenzivnog ratarstva. Iz tog razloga, proizvodnji žitarica ove godine moramo prostupiti strateški. Naročito iz razloga što nam je prethodna proizvodna sezona bila izuzetno loša, posmatrano iz aspekta malih prinosa, kao posljedice velikih suša. U skladu sa tim, najvažniji savjet domaćim poljoprivrednicima ove godine bi bio da zasnuju što više proizvodnih površina, prvenstveno sa kukuruzom i sojom.

Rapić: Naša preporuka je da se u maksimalnoj mjeri uposle sve raspoložive oranične površine u predstojećoj sjetvi.

Iako na tržištu vlada nestašica mineralnih đubriva, potrebno je da svi zajedno uložimo dodatne napore kako bi se obezbijedile optimalne količine istog, pri čemu očekujemo i intervenciju resornog Ministarstva na ublažavanju posmatrane krize. Ono što je ohrabrujuće je to da iz dana u dan vidimo nove oranice, proizvođači se intenzivno raspituju za nabavku sjemena, traži se savjet više i slično. Kroz rad sa našim kooperantima saznajemo i to da je stajnjak opet postao veoma tražen, što je izuzetno važno sa aspekta djelimične supstitucije mineralnih đubriva, ali prvenstveno zbog revitalizacije iscrpljenog poljoprivrednog zemljišta. Takođe, preporuke naših stručnjaka uvijek idu u pravcu da se kod sjetve kukuruza praktikuje nekoliko različitih hibrida, iz različitih FAO grupa, kako bi se što bolje prilagodili eventualnim vremenskim nepogodama.

Na kraju, važno je naglasiti kako krajem februara i početkom marta tradicionalno započinje tov pilića u domaćinstvima. Naša preporuka je da svi oni koji imaju uslove organizuju tov pilića. Bilo da se radi o zadovoljenju vlastitih porodičnih potreba za pilećim mesom ili pak tovom za potrebe tržišta, isti je potrebno intenzivirati u što većoj mjeri, jer trendovi potražnje na tržištu sve više idu u pravcu vlastito proizvedene hrane, kao i hrane proizvedene od poznatih dobavljača. Radi se o specifičnom obliku stočarstva, koji jedini ne zahtijeva postojanje prateće ratarske proizvodnje. Naime, kompletan proces tova pilića treba da se zasniva na profesionalno osmišljenim i izbalansiranim potpunim smješama, koje garantuju rezultat i zdravstvenu bezbijednost. Naša preporuka su svakako Farmofit smješe za tov pilića.

Farmofit: Kako se kompanija Rapić pripremila za narednu sezonu? Da li su zalihe žitarica dovoljne? Kakva je situacija sa sjemenom kukuruza?

Rapić:  Kao i svake sezone, kompanija Rapić narednu sezonu dočekuje spremno i u punom kapacitetu. Na prvom mjestu, važno je naglasiti kako smo, kao jedini i ovlašteni zastupnik za ZP Hibride u BiH već izvršili uvoz dovoljnih količina sjemena, čija će distribucija na tržište krenuti za nekoliko dana. Ratari širom Bosne i Hercegovine i ove godine mogu da računaju na provjerene favorite Instituta za kukuruz „Zemun polje“, ali i na nove hibride koji dokazuju svoju superiornost u proizvodnji. Dodatno, ove godine u ponudi imamo i hibride koji su tretirani insekticidima protiv najznačajnijih zemljišnih štetnika.

Rapić: Projektovane količine ZP Hibrida za bh tržište su stigle u naše skladišne kapacitete.

U pogledu raspoloživih žitarica za proizvodnju Farmofit stočne hrane, samo ću reći kako su naša skladišta puna. Proizvodne linije rade punom parom, distribucija prema našim kupcima i partnerima organizuje se nesmetano svakog dana, pri čemu stalno vodimo računa o rezultatima na terenu, prikupljanju povratnih informacija, a sve u cilju dodatnih unapređenja na polju kvaliteta naše stočne hrane. Skladišta gotovog proizvoda se svakog dana pune sve više, kako bi se pomenuti početak tova pilića dočekao spremno.

Naša misija je oduvijek bila da rasteretimo poljoprivredne proizvođače. Kada već moraju da brinu o brojnim poteškoćama u proizvodnji, naši kooperanti, farmeri i partneri bar ne moraju da misle o stabilnosti kompanije Rapić. Ista je neupitna.

Rapić: Predstojeću sezonu tova pilića dočekujemo spremno.

Farmofit: Brend Farmofit pokrenuo je kampanju sa sloganom „Zato što zajedno idemo kroz život!“, koje su glavne poruke koje kampanjom želite poslati?

Rapić:  Početkom februara pokrenuli smo promotivnu kampanju pod nazivom „Zato što zajedno idemo kroz život!“ Okosnica pomenute kampanje je naš novi brend video, koji je u pogledu kvaliteta, produkcije i upućenih poruka definitivno podigao standarde u domaćem agro sektoru. Cilj nam je da na realan način prikažemo izazove i poteškoće sa kojima se naši proizvođači susreću, bez uljepšavanja stvarnosti. Istovremeno, željeli smo pokazati kako se mnogi članovi Farmofit tima takođe bave sa nekim vidom poljoprivredne proizvodnje i najbitnije, da podsjetimo sve naše partnere, kao i one koji će to tek postati da nisu sami. Svi smo dio jednog velikog procesa, koji ima uzvišeni cilj da obezbijedi prehrambenu sigurnost u društvu. Uloge na tom putu su jasno raspoređene, međutim uvijek postoji dodatni prostor da jedni drugima pomažemo u posmatranom procesu.

Rapić: Farmofit je prisutan u svim segmentima poljoprivredne proizvodnje i stalno je „na ruci“ farmerima.

Netom prije pokretanja kampanje izvršili smo svojevrsno testiranje našeg novog promotivnog spota, na način da smo ga prikazali nekolicini odabranih poljoprivrednih subjekata. Povratne reakcije bile su sjajne i definitivno su potvrdile da smo uspjeli prenijeti željenu emociju i poruku, a ona je, prema citatu jednog od naših farmera sadržana u sljedećem:

„Kompanija Rapić razumije da poljoprivreda nije jednostavna i sjajna, ali želi da pokaže kako je uvijek uz svoje partnere, od sjemena kao početka proizvodnje, pa do stočne hrane, kao krajnjeg proizvoda. U dvije riječi – podrška i sigurnost!“

Farmofit: Koji su glavni ciljevi kompanije Rapić za naredni period?

Rapić:  Farmofit tim je oduvijek imao tu čast da na širem području BiH i u sklopu posmatranog sektora poljoprivrede bude nosilac novih ideja i poslovnih poduhvata. Naši osnivači su prvi izgradili najveće skladište za prijem žitarica u ovom dijelu BiH, više od trideset godina u kontinuitetu čuvamo zastupništva za neke od najznačajnijih regionalnih brendova u poljoprivredi, među prvima smo „udarili“ temelje profesionalne analize i praćenja kvaliteta, kako ulaznih sirovina, tako i gotove hrane, jedina smo fabrika stočne hrane sa vlastitim doktorom nauka iz oblasti animalnog nutricionizma i dr. U istom duhu i sa još većim očekivanjima nastavljamo dalje. Iako nije vrijeme za strateško planiranje i velike investicije, to našu kompaniju ne spriječava da radi na osmišljavanju i implementaciji projekata energetske efikasnosti. Nadalje, svakim danom širimo naše tržište. U prethodnih godinu dana uložili smo značajne napore u jačanu pozicije Farmofita na području Posavine, Semberije, te Tuzlanskog kantona. Broj zaposlenih nam raste po svim sektorima, dok istovremeno pripremamo nove proizvode koje ćemo lansirati na tržište u toku proljetne kampanje.

Cilj nabrojanih, ali i brojnih drugih razvojnih planova je oduvijek bio isti – najkvalitetnija stočna hrana u Bosni i Hercegovini, profesionalni poljoprivredni inputi i stručna podrška za sve poljoprivrednike koji nam ukažu svoje povjerenje da zajedno sa njima koračamo prema uspjehu. Baš kao što se kaže u sloganu naše aktuelne kampanje: „Zato što zajendo idemo kroz život!“

Podijeli